Monday 27 October 2014

Asal-usul Tanjung Bidara



SEJARAH ASAL USUL TANJUNG BIDARA

    Sememangnya nama kawasan ini berkait dengan pokok bidara yang dijumpai sekumpulan pedagang dari Sumatera yang datang merantau sekitar abad ke 14.
    Kisah ini tidak diketahui benar atau tidak.namun berdasarkan cerita lisan ,sewaktu kawasan Tanjung Bidara ini dijumpai dulu ,dikatakan memang banyak pokok bidara tumbuh disini.
    Kumpulan pelayar serta pedagang pelik bagaimana pokok bidara tumbuh subur dan berbuah sangat banyak di kawasan berkenaan.Kerana biasanya ia hanya hidup subur di tengah hutan atau kawasan gurun pasir dan tiada pokok bidara dijumpai di Melaka ketika itu,katanya.
    Oleh kerana pelik dengan penemuan itu kumpulan pedagang terbabit memutuskan untuk menjadikan kawasan berkenaan sebagai tempat persinggahan dengan membina rumah sementara bagi membolihkan mereka berehat selepas penat berdagang.
    Bagaimanapun ,dari semasa  kesemasa semakin ramai pedagang tinggal disitu berikutan kedudukan nya yang selesa dan tenang.
    Menurut Johar ,orang yang bertanggungjawab menerokai kawasan Tanjung Bidara dikenali sebagai Datuk Hat,iaitu pedagang serta pelayar yang hebat dan dikenali sebagai “Lanun” dikalangan lanun serta perompak di Selat Melaka pada suatu ketika dulu.
     Kini walaupun usia kewujudan kawasan Tanjung Bidara dipercayai sama dengan zaman kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka dan berusia lebih 700 tahun.keamanan dan ketenangan kawasan berkenaan masih tetap terpelihara.
    Kini Tanjung Bidara menjadi lokasi percutian yang menarik di Melaka.
    Bagi yang gemar memancing pula Tanjung Bidara tetap menjadi destinasi tumpuan memancing pesisir pantai dengan habuan seperti ikan gelama,siakap,kerapu,pari dan jenahak.
    Disini juga terdapat balai cerap “Al Khawarizmi”untuk melihat “ anak bulan”bila tiba bulan Ramadan.
    Kawasan Tanjung Bidara merangkumi tiga buah kampung iaitu Kampung Air Hitam Pantai, Kampung Pasir Gembur, dan Kampung Balik Batu.


No comments:

Post a Comment